ついに日本でも公開された映画『スパイダーマン: スパイダーバース』。今回は映画の制作に参加したアニメーターが秘話を語る「インタビュー動画」3本と、アニメーターの「Twitter上でのつぶやき」を20個近くまとめて紹介する。
アニメーターによるぶつやきでは、それぞれのショットがどのような考えで作られたか等を知ることができる。
当サイトには映画『スパイダーマン: スパイダーバース』関連の投稿がいくつかあるのでそちらも是非。
(03/14 更新) 制作に参加したアニメーター 池田優子氏へのインタビュー動画を追加
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インタビュー動画
■スパイダーバース 日本人アニメーター 制作秘話!!! シリーズ第2弾 #103 (約20分)
映画の制作に参加した藤原淳雄氏によるインタビュー動画。同じく制作に参加した園田大也氏と島田竜幸氏がゲストとして登場。
■スパイダーバース 日本人アニメーター 制作秘話! シリーズ第3弾 #104 (約20分)
制作に参加した小宮健太郎氏と東郷拓郎氏がゲストとして登場。
(03/14 更新) ↓制作に参加したアニメーター 池田優子氏へのインタビュー動画を追加↓
■スパイダーバース 日本人アニメーター 制作秘話! シリーズ第4弾 #105 (約20分)
制作に参加した池田優子氏が登場。制作の裏話に加えてこれまでの経歴や日本と海外の違い、VFXとの違いなども語っている。
■Nick Kondo氏とリードアニメーターの Julie Bernier-Gosselin氏へのインタビュー(約2分)
In an interview with @CBCNews I had a chance to share one of the first animation tests done for #IntoTheSpiderVerse! Created by Derek Esparza, it demonstrates many of the different types of ink and smear techniques the team was experimenting with early on. pic.twitter.com/oZbq829RmU
— Nick Kondo 近藤 (@NickTyson) January 25, 2019
CBCNewsによる約2分のインタビュー動画。Nick Kondo氏とリードアニメーターの Julie Bernier-Gosselin氏が登場。日本のアニメーションを参考にしたと語っている。
アニメーターによるつぶやき
This was by far the most technically challenging shot I animated for #IntoTheSpiderVerse taking ~2 months to finish. As an animator it was really fun to work with all the different animation styles that the characters brought with them from their own universes!#Spiderverse pic.twitter.com/xbkGCvQGFY
— Nick Kondo 近藤 (@NickTyson) 2018年12月16日
アニメーターのNick Kondo氏が担当したトレーラーにも入っているショット。担当したショットの中でも特に技術的にチャレンジングだったと語っており、約2ヶ月掛かったそうだ。
Originally in these shots, the Spiders were visualized as being spread out on the wall, but my Supervisor wanted to see them closer together. As I moved them closer while keeping their ability to move their limbs, it gradually evolved into this spider-like shape. 🕷️#SpiderVerse pic.twitter.com/uDnALpzvDF
— Nick Kondo 近藤 (@NickTyson) 2019年1月14日
元々このショットではキャラクターたちは散らばって壁にくっついていたが、スーパーバイザーがもっとキャラクター達を近づけて欲しいと言ったそう。そしてそれが段々とこの蜘蛛のような形になっていったそうだ。
To figure out how to animate this time lapse of Miles turning into Spider-Man, I watched a bunch of stuff online, and studied the time lapses in BH6 and Angry Birds. Then I filmed myself for ~30 minutes from the angles I needed and sped it up!#SpiderVerse #IntoTheSpiderVerse pic.twitter.com/kP7eCTaZY5
— Nick Kondo 近藤 (@NickTyson) 2018年12月22日
I love this #IntoTheSpiderVerse shot by Eric Chou not just because the animation is insanely good, but because he used a lot of the tools the animators had such as Ink Lines, Clone Stamps, & the tool dev’d by @hf_rosa to help us achieve 2’s on a moving background🕷️#SpiderVerse pic.twitter.com/Oq19syjnJX
— Nick Kondo 近藤 (@NickTyson) 2018年12月23日
This was the first shot of Jefferson finalled through animation in #IntoTheSpiderVerse. Starting w/ tests by David Blais, I worked from the amazing designs by @shiyoonk . The directors decided against the gun, but I tried to hit this concept art for this one frame.#SpiderVerse pic.twitter.com/ECsCOgsLEK
— Nick Kondo 近藤 (@NickTyson) 2018年12月19日
This was the longest shot in #IntoTheSpiderVerse. I animated Jefferson & the talented @Martin_C_Amoros animated Miles. Taking nearly 2 months to animate, Martin and I began by sliding 2 cylinders around in 3D space to explore the harmony between Miles, Jeff, and the two cameras. pic.twitter.com/c7ApDmwsB3
— Nick Kondo 近藤 (@NickTyson) 2019年2月27日
Nick Kondo氏が画面左のジェファーソンを、別のアニメーターが画面右のマイルズを担当。作業には2ヶ月近くかかり、初めは2つのシリンダーを3D上で動かして二人のキャラとカメラ間のハーモニーを探ったそうだ。
A look at two different ways Miles’s disappearing power was visualized in #IntoTheSpiderVerse. One for dramatic effect, and one for comedic effect.
Shot 1 — Animation: Myself @NickTyson – FX: Alvin Yap
Shot 2 — Animation: Evelyn Gunawan – FX: Ferenc Ugrai pic.twitter.com/w0j3b9GIYR— Nick Kondo 近藤 (@NickTyson) 2019年2月5日
同じエフェクトでも状況によって微妙に異なる。
(次のページに続く)